Przedstawiam arkusz oceny opisowej klasy pierwszej za semestr pierwszy.
EDUKACJA POLONISTYCZNA MÓWIENIE I SŁUCHANIE
- Wypowiada się: rozwiniętymi zdaniami, prostymi zdaniami, pojedynczymi wyrazami, nie wypowiada się.
- Zasób słownictwa: bogaty, wystarczający, ubogi, błędy językowe.
- Mówi: chętnie, niechętnie, odważnie wyraża swoje opinie, mówi cicho-niepewnie.
- Przeczytaną treść potrafi opowiedzieć: samodzielnie, ukierunkowany pytaniami nauczyciela, nie potrafi opowiedzieć.
- Rozumienie poleceń nauczyciela: szybko rozumie, wymaga powtórzeń, mimo powtórzeń nie rozumie w pełni treści polecenia.
- Wypowiedzi innych słucha uważnie: zawsze, czasami, ma kłopoty ze skupieniem uwagi.
- Wiersz z pamięci recytuje: poprawnie, ma kłopoty z wygłaszaniem wiersza, nie potrafi recytować.
CZYTANIE
- Teksty przygotowane czyta: płynnie, z odpowiednią intonacją, wyrazami, sylabizuje, głoskuje, nie czyta.
- Nowy tekst czyta: całymi zdaniami, wyrazami, sylabizuje, głoskuje, nie czyta.
- Czytany cicho tekst: rozumie w całości, częściowo, nie rozumie.
- Litery rozpoznaje: właściwie, myli litery, nie rozpoznaje wszystkich liter.
- Tempo czytania: prawidłowe- na poziomie klasy pierwszej, wolniejsze od przeciętnego tempa klasy, zbyt wolne, nie czyta.
PISANIE
- Litery: zna wszystkie, czasami myli, nie zna wszystkich liter..
- Pismo: kształtne, poprawne, niedbałe.
- Litery w liniaturze mieści: poprawnie, czasami niedokładnie, często pisze w niewłaściwych liniach.
- Tekst drukowany i pisany przepisuje: po literze, sylabami, wyrazami, poprawnie, czasem z błędami, często z błędami, nie potrafi przepisać..
- Z pamięci pisze: bezbłędnie, czasami popełnia błędy, popełnia liczne błędy, nie pisze.
- Zeszyty prowadzi: starannie, poprawnie, niestarannie.
- Tempo pisania: szybkie, średnie, wolne, zbyt wolne.
GRAMATYKA
- Dzieli wyrazy na sylaby, głoski i litery: poprawnie, z błędami, nie potrafi dzielić..
- Układa wyrazy z rozsypanki sylabowej, a zdania z rozsypanki wyrazowej: poprawnie, popełnia błędy, nie potrafi ułożyć.
- Uzupełnia zdania brakującymi wyrazami: poprawnie, popełnia błędy, nie potrafi. EDUKACJA MATEMATYCZNA
- Cyfry oznaczające liczby w zakresie 10: zapisuje poprawnie, czasami popełnia błędy, często popełnia błędy.
- Porównuje i porządkuje liczby w zakresie 10: poprawnie, czasami popełnia błędy, nie potrafi porównywać i uporządkować.
- Dodaje i odejmuje w zakresie10: w pamięci, czasami na konkretach (palcach, liczydle, kredkach), liczy tylko na konkretach, nie liczy.
- Znaki , = stosuje: poprawnie, popełnia błędy, nie stosuje.
- Figury geometryczne nazywa i rozróżnia: poprawnie, popełnia błędy, nie zna.
- Stosunki przestrzenne (prawa, lewa strona) określa: poprawnie, czasami popełnia błędy, nie potrafi określić.
- Położenie przedmiotów przestrzeni (na, nad, pod, obok, wewnątrz, na zewnątrz) określa: poprawnie, czasami z błędami, nie potrafi określić.
- Dni tygodnia: zna, myli, nie zna.
- Zbiory i podzbiory wyodrębnia: poprawnie, popełnia błędy, nie potrafi..
- Proste zadania tekstowe rozwiązuje: samodzielnie, czasami z pomocą nauczyciela, zawsze z pomocą nauczyciela.
- Treść zadania do ilustracji lub działania układa: samodzielnie, z pomocą nauczyciela, nie potrafi ułożyć. .
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA
- W czasie zajęć jest: aktywny, czasami się zgłasza, jest bierny, nie jest zainteresowany.
- Obserwacji zjawisk przyrodniczych dokonuje: samodzielnie, pod kierunkiem nauczyciela, nie dokonuje.
- Rozpoznaje i nazywa pospolite drzewa, krzewy, rośliny zielne, owoce i warzywa oraz zwierzęta: bezbłędnie, popełnia błędy, nie rozpoznaje i nie nazywa.
- Pamięta o wypełnianiu obowiązków dyżurnego: zawsze, czasami, nie pamięta.
- Zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię: zna i poprawnie stosuje, nie zna.
- Dostrzega konieczność ochrony środowiska: tak, nie zawsze, nie dostrzega.
EDUKACJA PLASTYCZNO – TECHNICZNA
- Prace plastyczno – techniczne wykonuje: chętnie, czasami niechętnie, nie wykonuje.
- Sprawność manualna rozwinięta: bardzo dobrze, dobrze, dostatecznie, słabo.
- Rysunek jest: bogaty w szczegóły, schematyczny, ubogi w szczegóły.
- W pracach plastyczno-technicznych: poszukuje oryginalnych rozwiązań, często korzysta z pomysłów innych, oczekuje pomocy, czasem źle interpretuje temat.
- Stosuje: pełną gamę kolorów, ubogą gamę kolorów.
- Dba o czystość estetykę prac: zawsze, czasami, nie dba.
- Prace plastyczno – techniczne kończy: w czasie zajęć, czasami w domu, najczęściej w domu.
- Zachowuje ład i porządek w miejscu pracy: zawsze, czasami, nigdy. .
EDUKACJA MUZYCZNO RUCHOWA
- W zabawach ze śpiewem uczestniczy: chętnie, czasami niechętnie, nie bierze udziału.
- Poznane piosenki śpiewa: poprawnie, zna najczęściej pierwszą zwrotkę, nie śpiewa.
- Poczucie rytmu: bardzo dobre, dobre, słabe.
- Ćwiczenia gimnastyczne wykonuje: dokładnie, poprawnie, czasami niedbale, często nie wykonuje.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny w czasie zabaw ruchowych: zawsze, czasami nie przestrzega, często nie przestrzega.
- W zabawach i grach zespołowych uczestniczy: chętnie, czasami niechętnie, nie uczestniczy.
- Poziom sprawności ruchowej: dobry, przeciętny, słaby.
ZACHOWANIE PRACA NA LEKCJI
- W czasie zajęć uczeń jest: zawsze aktywny, czasami aktywny, odpowiada tylko na pytania nauczyciela, jest bierny.
- Zadania wykonuje: samodzielnie, czasami oczekuje pomocy, wymaga ciągłej pomocy ze strony nauczyciela.
- Tempo pracy na lekcji: szybkie, średnie, wolne.
- Uwagę skupia: łatwo, z trudnością, zależy od dnia.
- Zadania domowe odrabia: systematycznie, czasami zapomina, często nie odrabia prac domowych.
- Przybory i podręczniki szkolne przynosi: systematycznie, czasami zapomina, często nie przynosi.
- Jest punktualny: zawsze, czasami się spóźnia, często się spóźnia. .
POSTAWA WOBEC NAUCZYCIELI I KOLEGÓW
- Polecenia nauczyciela wykonuje: chętnie, czasami niechętnie, często nie wykonuje poleceń nauczyciela.
- Wobec nauczycieli i pracowników szkoły zachowuje się właściwie: zawsze, czasami nie, sporadycznie.
- Kontakty z rówieśnikami nawiązuje: łatwo, ma problemy z zawieraniem nowych znajomości, jest wyobcowany ze środowiska szkolnego.
- Zachowanie w grupie: lubi przewodzić innym, podporządkowuje się chętnie-biernie, zgodnie współpracuje z rówieśnikami, pomaga innym, czasem wywołuje konflikty.
- W stosunku do kolegów jest: serdeczny, koleżeński, uczynny, czasami zaczepny i agresywny.
- Wyśmiewa się z innych, używa wulgarnych słów: często, czasami, nigdy.
- Skarży w błahych sprawach: często, czasami, nigdy.
- W sytuacjach konfliktowych: zachowuje spokój i rozwagę, reaguje krzykiem lub płaczem, jest agresywny.
Inne uwagi i spostrzeżenia ......................... ..................................... ..................................... RELIGIA ................................
Wychowawca ...............
Opracowała: mgr Mirosława Szymanek nauczycielka Szkoły Podstawowej w Dragaczu POLECAM LITERATURĘ:
- Hanisz J., Grzegorzewska E., Łukasik S., Petkowicz H –Ocena opisowa i sprawdzian osiągnięć ucznia. Wesoła Szkoła 2001r.
- Rau K., Chodoń I – Ocenianie opisowe a rozwój dziecka. Oficyna Wydawnicza Poznań 1999r.
- Roszkowska-Przetacznik M., Wtorkiewicz L. –Ocenianie opisowe- diagnoza i motywacja. Kraków 2000r.
|